RUNNING THERAPIE

RUNNINGTHERAPIE

Runningtherapie is er voor mensen die om verschillende redenen niet makkelijk zelf tot bewegen komen en behoefte hebben aan een running coach die een tijdje met ze oploopt.

Stressklachten, somberheid, burnout, overgewicht, slapeloosheid, angst- en paniekaanvallen. Wanneer je last hebt van deze klachten dan kan runningtherapie iets voor je zijn. Mocht je twijfelen of het iets voor je is, overleg dan altijd eerst met je huisarts of therapeut.

Wat is het?

Runningtherapie is het inzetten van hardlopen ten behoeve van het (overbelaste) brein. Het is een therapievorm waarbij je met je lichaam bezig bent, maar de effecten ervaar je met name op psychisch niveau. Je wordt bijvoorbeeld rustiger in je hoofd en herontdekt je (innerlijke) kracht. Je gaat jezelf minder somber of angstig voelen. Omdat je actiever bent en een betere conditie krijgt, zul je ook meer levensvreugde gaan voelen en bouw je zelfvertrouwen op.

Bij runningtherapie staat niet de prestatie voorop maar het goede gevoel dat hardlopen je kan bezorgen. Het gaat hier letterlijk om het in beweging komen, het is dus geen verbale manier van behandeling.

Om deel te nemen aan runningtherapie is ervaring met hardlopen absoluut niet noodzakelijk.  Wel de bereidheid om 3 keer per week hard te lopen.

Hoe werkt het?

Meld je hier aan. Vervolgens maken we een afspraak en bepalen we hoe je startsituatie eruit ziet. Ik vraag je vooraf een vragenlijst in te vullen. Op basis hiervan maken we een persoonlijk plan waarin staat welke doelen je wilt halen. Indien nodig en alleen als jij toestemming geeft stem ik vooraf en indien nodig tijdens het traject af met je zorgbegeleider (therapeut of huisarts).

Een keer per week lopen we samen waarbij ik je op basis van ChiRunning begeleid. Twee keer per week loop je alleen aan de hand van een persoonlijk hardloopschema. De eerste weken kunnen we ervoor kiezen vaker samen te lopen. De ervaring leert dat 8 tot 12 weken voldoende is om je op weg te helpen maar bijstelling is altijd mogelijk. Halverwege evalueren we de voortgang en stellen we eventueel je persoonlijke doelen bij. Je houdt je voortgang bij in een hardlooplogboek. Aan het eind stellen we vast welke vooruitgang is bereikt en of dit in overeenstemming is met je persoonlijke doelen.

Wat kost het?

De kosten zijn afhankelijk van welk traject we ingaan. Sommige zorgverzekeraars vergoeden runningtherapie tot een bepaald maximum uit de aanvullende verzekering. Informeer bij je ziektekostenverzekering naar de mogelijkheden binnen jouw polis. Soms vergoedt ook de werkgever de kosten, bijvoorbeeld als het onderdeel is van een reïntegratieprogramma om terug in je werk te komen. Maar werkgevers zijn steeds vaker ook bereid om uit preventieve overwegingen tot vergoeding over te gaan.

Meer weten?

Ik heb in 2015 de opleiding succesvol afgerond bij runningtherapie.nl. Hier vind je ook meer informatie over runningtherapie.